HVEM ER DU? Jeg er Jon Arne Løkke, en av forfatterne av boken, og dosent ved Høgskolen i Østfold. Boka har jeg skrevet sammen med Tove Sandvoll Vee, som er første- lektor ved Høgskulen på Vestlandet. Vi underviser mest på vernepleierutdanningen, og har begge vært pådrivere for kollega- basert fagfellevurdering, både på og mellom campuser. HVEM HÅPER DU AT SKAL LESE BOKEN? Målgruppen for boken er ansatte på universiteter og høgskoler, men også ansatte og kollegaer i andre utdanningsinstitusjoner. Det kreves ingen forkunnskaper for å sette seg inn i organiseringen, fremgangsmåten og teknikkene. Men, også de som driver med miljøterapi kan med fordel benytte kollegaveiledning. HVORFOR ER DEN VIKTIG? Denne korte og praktiske håndboken presenterer kollega- veiledning og fagfellevurdering av undervisning på en enkel måte. Formålet er at leseren får en grunnleggende forståelse av organiseringen og veiledningsteknikkene. Kollegaveiledning og fagfelle- vurdert undervisning kan brukes til å forbedre forelesninger, veiledning og seminarer, men også til utvikling av læremateriell, kursplaner, prøver og eksamener, praksisbesøk – og miljøterapi. Vi tilbyr i oppsummeringen 10 «bud» som utgjør essensen i fagfellevurdert kollegaveiledning. 1. Deltakerne må ha ett ønske om å forbedre seg 2. Kollegaveiledningen er preget av «nedenfra og opp» tilnærming og uttalt eierskap fra deltakerne; denne «grasrotbevegelsen» og kollegaene står for eierskap og utformingen av opplegget 3. Institusjonell forankring og støtte er viktig, eksempelvis i «styringsdokumenter og satsningsområder», timer på arbeidsplanen og uttalt støtte fra ledelsen; det kan hjelpe om ledelsen har verdier og mål i tråd med kollegaveiledningens «ånd» 4. Kollegaveiledning bør ha en rendyrket formativ og prosessbasert modell hvor formålet er å hjelpe hverandre til å bli bedre 5. Pådriver på laveste nivå er viktig; holder tråden i opplegget, henter opp aktiviteten når den er laber 6. Deltakerne bør gis opplæring i enkle veiledningsteknikker 7. Det tar tid å utvikle både ferdigheter og trygghet i veiledningssituasjonene; i en atmosfære av vennlighet går mye an 8. Folk må snakkes med og ulike perspektiver må komme frem – variasjon må verdsettes 9. Kan være lærere eller terapeuter med ulik bakgrunn med i gruppene eller triadene– det trengs bare et minimum av veiledningsferdigheter for å starte opp; aktiv lytting, åpne spørsmål og refleksjon er nok for å starte opp 10. K ollegaveiledning må introduseres grundig for nyansatte og inngå som en del av introduksjonen til arbeidet– kollegaveiledning bør være inkludert i arbeidsplaner og medarbeidersamtaler. Og, også erfarne medarbeidere kan ha stort utbytte av å delta i kollegaveiledning. FAGLIGE SMAKEBITER FINN BOKEN HER https://www.universitetsforlaget.no/ kollegaveiledning-i-praksis Kollegaveiledning i praksis Nødvendige kunnskaper og ferdigheter for å komme i gang Skrevet av Tove Sandvoll Vee og Jon Arne Løkke, utgitt på Universitetsforlaget i 2024 NR 2 - 2024 VERNEPLEIEREN 29
RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3Mzgy