Vernepleieren 2-2022

NR 2 - 2022 VERNEPLEIEREN 11 Stabile relasjoner En viktig del av kommunikasjonen er å ha en relasjon, for å forstå det den andre prøver å uttrykke. På den måten kan du finne ut hva som må til for å hjelpe personen på en respektfull måte. - Mange spør ikke pasienten, men sier at ‘nå skal du dusje!’. Vedkommende har erfaringer med at dette personalet ikke gir seg, og selv om bruker ikke ønsker det, føler vedkommende at hen ikke har noe valg og blir motvillig med for å dusje. Folk følger da ikke helt tiltaksplanen, eller loven. Det dokumenteres da ikke som tvang, og det skrives ikke avvik på. Ifølge den nye nasjonale veilederen om samarbeid og kompetanse skal virksomhetsleder sørge for at beboer kan opprettholde en stabil relasjon, så langt det lar seg gjøre. - Når det ikke alltid er riktig kompetanse på riktig sted vil en som ikke har jobbet med dette før, kopiere det du ser andre gjør, men så vil ikke det føre til samme resultat. Å bygge en relasjon krever tid og faglighet. - En deltidsansatt vikar vi kanskje få et for nært forhold, som vil bli revet opp når vedkommende slutter. Du kan ikke pålegge uerfarne det ansvaret, det må være et lederansvar. Å forstå vernepleiernes rolle på en arbeidsplass er viktig for at vernepleiere kan gjøre jobben sin, lederen må være oppmerksom på betydningen av relasjoner og miljøarbeid. Styrke mestringsfølelsen - I enkeltsituasjoner kan noen mangle forståelse, noe som kan gi unødvendig maktbruk. Det er en grunn til at man skal begynne med høyre sokk, da klarer den personen å hjelpe til med å kle på seg. Hvis du begynner med trusa klarer ikke den personen å hjelpe til med å kle på seg den dagen. Det kan føre til tap av mestring, selvstendighet, frustrasjon, sinne og i tilfeller hvor dette skjer ofte, utagering. Av egen erfaring som sommervikar i boligen med sju beboere, lærte hun at når alle skal ha opplæring på alle beboerne, så blir det ikke bare en stor jobb for den enkelte ansatte. - Det er en enda større jobb og påkjenning på dem som bor der. Da blir det utagering. Det legger et større press på lederne i å fordele ansatte riktig. Selv fikk kun opplæring på to beboere og tre opplæringsvakter per beboer. - Erfaringene tok jeg med videre og forsøkte flere ganger, og informerte om disse på ny arbeidsplass. Hendelser som er lovbrudd eller på kanten av lovbrudd, må bli tatt tak i av leder. - Det gjør jobben lettere for alle. Å ha tydelig oppmerksomhet på det faglige, lære hvorfor det faktisk er lovbrudd eller på kanten til lovbrudd, og å ha en delingsarena. Det vil kunne få bort mye av den unødvendige tvangsbruken. Tvangen som er nødvendig kan også reduseres ved en stabil personalgruppe, og man kan ha diskusjoner om hva som skjedde og hvorfor. TEMA: TVANG OG MAKT n MILJØARBEID «Mange spør ikke pasienten, men sier at ‘ ‘nå skal du dusje !»

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3Mzgy