Vernepleieren 2-2020
NR 2 - 2020 VERNEPLEIEREN 17 Vernepleierstudent Astrid Eriks datter Mathisen har lyst til å job be med barn og ungdom på skole, men konstaterer at det ikke er stor etterspørsel etter verne pleiere, slik situasjonen er i dag. Hun kan nok få en assistentjobb, men sannsynligheten er stor for at hun må kjempe for å få ar beidsoppgaver som tar kompe tansen hennes i bruk. Skolen er en relativ ny arbeids plass for sosialfaglige profesjo ner, og vernepleiere er i stor grad «selv made» i skolen, sier første amanuensis Anne Katrine Folk man ved VID vitenskapelige høg skole. De må forklare hva de kan bidra med og selv definere sin rolle, til tross for at det finnes gode indikasjoner på at bruk av miljøterapeuter i skolen virker positivt for elevenes faglige resul tater og sosiale mestring. Hun mener kompetansen trenger en tydeligere plass. Det finnes mange ansatte i utdanningssektoren med såkalt BSV-utdanning (barne- vernspedagog, sosionom og verne- pleie), men ressursene kunne vært bedre utnyttet, ifølge rappor ter fra Arbeidsforskningsinsti tuttet. Mange møter motstand fra samarbeidspartnere og ledelse som er usikre på hva de har å bidra med. Derfor er det viktig å utvikle en tydeligere rolleforstå else nasjonalt. Helsevernepleier, helsepleier, eller en annen tittel? Sosialfaglige profesjoner mangler lovfestet forankring i skolen. En løsning for fremtiden kan være å ansette vernepleiere som helsesykepleiere. Samtidig signaliserer tittelen det sykepleiefaglige monopolet på stillingen, så kanskje det er på tide med nye stillingsbeskrivelser som fremmer flerfaglig kompetanse? Tekst: Ann Beate Grasdalen Vernepleiestudentene Astrid Eriksdatter Mathisen, Trine Nagvik og Ida Thomsen Skeie håper helsesykepleier-utdanningen vil bli tilgjengelig for vernepleiere i fremtiden. «Faglig og sosial læring henger sammen» Anne Katrine Folkman»
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3Mzgy