Vernepleieren 2-2019

18 VERNEPLEIEREN NR 2 - 2019 - Uheldige eksempler oppstår hvis vernepleieren skal bistå flere brukere som hver for seg trenger bistand, og som samtidig ikke bør være alene. Hvis én bruker ikke vil være med på tur og det er én vernepleier på vakt, da får ingen gått på tur, sier han. Kampen for å få nødvendig hjelp Et problem som sliter på de pårør- ende er en utmattende mengde møter med forvaltning, og å stadig måtte dokumentere hjelpebehov. De opplever at de må gå i nok et møte, å få enda et vedtak om mindre tildeling med avlastning, nok et avslag, og så videre. - Tildeling av penger og ressur­ ser er ofte et stridstema og er nok oftere en større kime til opplevde utfordringer med hjelpeappara­ tet, enn at det er uheldig samar­ beid med profesjonsutøverne, som bistår familiemedlemmene direkte, mener førstelektoren. I vernepleierutdanningen er det økt oppmerksomhet om den kulturelle siden av pårørende­ samarbeidet. I studieplanen om­ tales det som kultursensitivitet. - Forholdet mellom ivaretakel­ sen av brukeren i sammenheng med ønsker og behov for famili­ en, kan være vanskelig og vrient. Men vernepleiere er skolert i å se løsninger, og ikke begrensninger, sier han. Dette er det store fortrinnet for yrkesgruppen vernepleiere; at åpenhet for annerledeshet er en del av utdanningen. Overgangen barn - voksen kan håndteres bedre En periode som kan være vanske­ lig, er overgangen fra barn som får avlastning, over til voksen­ livet. Dette er et kontinuitets­ brudd for familiene til personer med utviklingshemming. Fra familien har personen med seg bestemte sett av verdier. Når vedkommende kommer ut i eget hjem vil vedkommende bruker utvikle sine egne preferanser, ønsker og verdier. Denne overgangsperioden mener Halvorsen er noe man kunne se nærmere på, for å lette overgangen. Personen er gjerne en ung voksen i starten av 20-årene, i ferd med å modnes, og bli opptatt av andre ting enn vedkommende var da han eller hun bodde hjemme. At barnet får andre preferanser, kan oppleves som frustrerende for foreldrene. Presset for å begrense uønsket adferd kan ofte komme fra bekymrede foreldrene: «Skal han virkelig gå på diskotek, bo ute i byen?» - Pårørende kan ofte ha en for­ ventning om at barnet skal være som det alltid har vært, sier Halvorsen. Pårørendesamarbeid i vernepleierundervisningen På vernepleierstudiet finnes ingen pensumbok om hvordan du samarbeider med foreldrene. Pårørendesamarbeid står blant annet på timeplanen i forbindelse med helseopplæring, praktiske prosedyrer, pasientrettigheter og kapittel 9 i helse- og omsorgstjen­ esteloven om tvangsbruk overfor personer med psykisk utviklings­ hemning. Pårørendesamarbeid kommer også inn i undervisningen om miljøarbeid. Vernepleierstudentene blir undervist i å stille gode spørs- mål om tjenestene de skal ut- føre: Hvorfor er dette viktig for dem vi skal hjelpe? Når vi tolker bruker, er det i tråd med det vedkommende egentlig ønsker? - Å ha kontakt med verge/pårør­ ende er nyttig fordi du ofte er av­ hengig av å kjenne livshistorien «Pårørende kan ofte ha en forventning om at barnet skal være som det alltid har vært.» «Vi er den profesjonelle parten. Vi representerer makten. Vi kan ikke tillate oss å miste besinnelsen.» CRPD er avgjørende for å ivareta menneskerettigheter for personer med funks- jonsvariasjoner. Den årlige Stolhetsparaden er en manifestasjon av det. Foto: Karl Haakon Sævold

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3Mzgy