22 VERNEPLEIEREN NR 1 - 2025 Jeg kan scrolle gjennom Facebook i en time, eller bruke en time til å planlegge hva jeg skal gjøre med livet mitt fremover. Det første alternativet vil neppe føre meg til noe. Det andre kan gi innsikter som kan endre livet mitt fullstendig. Kanskje jeg legger opp en plan for å reise jorden rundt, eller bestemmer meg for å ta en utdanning. Vi som har søkt opptak til verne- pleierstudiet og blitt vernepleierstudenter, har gjort et valg for en fremtidig profesjon. Dermed har vi ikke bare tatt et valg for hva vi skal lære på studiet, men også for hvordan vi vil utvikle oss som person. Den personlige kompetansen Hos Universitetet i Sørøst-Norge har vi lært tidlig i studiet at profesjonell kompetanse er satt sammen av teoretisk kunnskap, yrkesspesifikke ferdigheter og personlig kompetanse. Personlig kompetanse handler mye om verdier og holdninger. For oss vernepleierstudenter betyr det at vi gjennom studiet sosialiseres inn i vernepleierens yrkesetiske grunnprinsipper. Det er sentrale felles verdier som går ut på anerkjennelse og respekt for annerledeshet. Vernepleiere skal fremme solidaritet og inkludering, både i arbeid med tjenestemottakere, på arbeidsplassen og i samfunnet. Vi må jobbe med oss selv For å skaffe oss personlig kompetanse må vi som vernepleierstudenter i stor grad selv ta ansvar for vår egen personlige utvikling. Hver enkelt vernepleierstudent må gå sin egen unike vei for å utvikle sin personlige kompetanse. Lærere kan gi oss ressurser og verktøy for å komme i gang, og de kan inspirere, stimulere og motivere oss. De kan bistå med gode råd og anbefalinger, og de heier på oss hele veien i studieløpet, men det er vi studenter som må gjøre jobben. Det er vi som må jobbe med oss selv. Det oppstår et spennende paradoks hvor vi studenter på den ene siden vil tilhøre en gruppe og bli profesjonelle vernepleiere. På den andre siden vil vi utvikle vår egen unike personlige kompetanse og bli selvstendig. Hvordan vi er, påvirker jobben Når vi jobber med vår personlige kompetanse, blir vi oss mer bevisste på hvordan vi er i forhold til andre. Hvordan vi er som person, påvirker hvordan vi er i jobben vår. Vi kan ikke atskille hvordan vi er som person og hvordan vi står i livet, fra hvordan vi er på jobb og jobber sammen med kollegaer og tjenestemottakere. Hvordan jeg er som person, vil alltid påvirke den jeg er på jobb. Mitt syn på hvordan jeg kan bestemme over livet mitt, vil påvirke hvordan jeg møter tjenestemottakeren og hens muligheter til å ta valg og bestemme over livet sitt. Vi må praktisere hva vi preker Ofte tenker vi at livet skjer. Vi tror at ting finner sted, uten grunn, og at vi ikke kan endre så mye på det. Likevel bestemmer vi mer enn vi ofte tror. Akkurat som meg, kan tjenestemottakeren bestemme sin hverdag og fremtid med sine daglige valg. Om jeg tror at livet bare skjer, vil det smitte over på hvordan jeg jobber med tjenestemottakeren. Hvor opptatt vil jeg da være med å få SÆRLIG FOR STUDENTER Valget er ditt Små (og store) hverdagslige valg påvirker livet ditt. Du tar kontinuerlig valg, og hvert valg kan muligens endre fremtiden din. Tekst: Amber Struijk, vernepleierstudent
RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3Mzgy