Vernepleieren 1-2024

NR 1 - 2024 VERNEPLEIEREN 9 Linn Løvlie Slette går gatelangs i Vesterålen og snakker med oss i mobilen. Hun er på reise fordi hun skal holde innlegg, og informere om Stiftelsen SOR, på en konferanse. - Hva er de gode på der du tok vernepleierutdanningen? - Jeg sitter igjen med at jeg fikk lære mye om kommunikasjon, relasjonsarbeid, kritisk tenkning og fikk et dypdykk i hvordan det er å drive med målrettet miljøarbeid. De var også gode på å forberede oss på de vanskelige sakene, der man må jobbe tverrfaglig for å finne de gode løsningene. - Er de mer humanistisk eller mer adferdsanalytisk orientert? - Jeg vil si at de er midt imellom, heller enn enten eller. - Hva har utdanningsstedet å si? - Jeg hadde erfaring fra før da jeg begynte som student. Jeg var opp- tatt av utviklingshemmedes selvforståelse og strukturelle barrierer som setter hindringer for deltakelse for personer med utviklingshemming. Hva du interesserer deg for har mye å si, selv om foreleseren også har også mye å si. Vernepleie er en generalistutdanning. Du må finne din vei. Du kan ikke bli god i alt. - Hva vet du om fagprofilen til andre studiesteder? - Lillehammer er kjent for å være gode på adferdsanalyse, Sogndal ikke kjent for å være så opptatt av det. Men så tenker jeg, kanskje dette er mest gamle myter som eksisterer fortsatt? Som tidligere redaktør av vernepleier.no slår det meg at utdanningsutbyttene er ganske like. Kanskje er det ikke så dumt med litt forskjeller? RETHOS, de nasjonale retningslinjene for helse- og sosialfag, gir utdanningene en felles grunnmur. Vernepleierutdanningene må forholde seg til dette, og lokale variasjoner er etter mitt syn bare fint. Slik utdannes det unike vernepleiere. - I hvilken grad er studentene bevisst hvor de søker seg inn? - Noen kan få servert disse mytene, men jeg vet ikke om de står seg lenger. Jeg tror ikke det er så altfor stor forskjell i sluttkompetansen. Det kan være lokale forskjeller som innebærer at man fremstår med litt annen kompetanseprofil, men egeninnsatsen som student er avgjørende. - Er det en diffus utdanning? - Ja, jeg klødde meg i hodet da jeg var nyutdannet. Jeg hadde ingen ferdigheter i å skrive tvangsvedtak eller funksjonell analyse. Det er ikke så mye fokus på å lære ferdigheter under utdanningen. Læringsutbyttene gjør at det blir vanskelig å skolere folk i alt du kan trenge. Vernepleierutdanningen er en «skraper i overflaten»- utdanning. Det er fint, men det kan være en hake ved det. Vi har et ansvar for å videreutvikle grunnkompetansen vår slik at folka vi møter får den beste hjelpen som mulig. Linn Løvlie Slette (30) er fagsjef i Stiftelsen SOR og tidligere redaktør for vernepleier.no. Utdanning: vernepleier fra Høgskulen på Vestlandet (HVL), studiested Sogndal fra 2016 - 2019. Bakgrunn: praksis fra kommunal tjenesteyting og Mjøsen bo og habilitering (nå Ecura), og har jobbet med personer med utviklingshemming og autisme. Utdanningsutbyttene er nok ganske like - Vernepleie er en generalistutdanning. Du må finne din vei. Du kan ikke bli god i alt. Foto: Stiftelsen SOR

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3Mzgy