8 VERNEPLEIEREN NR 1 - 2024 - Hva har utdanningsstedet å si for vernepleieridentiteten? - Jeg tenker at det har veldig mye å si. OsloMet har en tydelig profil på adferdsanalyse. Tiltakene du igangsetter skal være målbare og ha en effekt. Jeg kjenner meg igjen i «OsloMet-profilen». Enten liker du det, eller så liker du det ikke. Du merker hvor en vernepleier kommer fra. - Er det ok at det er forskjeller? - Vi deler en felles verktøykasse. Det er en styrke at vi er ulike og spiller hverandre gode. Sjekklisten til Salte og Løkke, arbeidsmetodikken for vernepleieren, hva som må/bør være på plass for å sette i gang tiltak, er eksempler på hva som er felles. Min utdanning er resultatorientert og opptatt av å måle. Det er noe annet enn å vurdere om relasjonen er god og om det er en god samtale. - Hvorfor søkte du deg til OsloMet? - Å søke seg til OsloMet var et bevisst valg. Studiet synes jeg var tøft, undervisningen var på engelsk, og det var mye teori. Men jeg tok to bachelorstudier ved siden av jobb, så det var kanskje ikke annet å forvente. Utdanningsløpet har hatt betydning for mine yrkesmuligheter og hvordan jeg angriper sakene. Systematikk, treffsikre tiltak, kvalitet og kvalitetsforbedring. Metodene jeg har lært er nyttige særlig i forhold til kompleksitet. De sakene vi tar imot innebærer et omfattende hjelpebehov. - Hva er preger OsloMet? - Du må ha godt karaktersnitt. OsloMet er mest populær, og vanskeligst å komme inn på. De har en spennende tilnærming. Jeg tror ikke jeg hadde fått de samme mulighetene, hvis jeg hadde utdannet meg et annet sted. Vi har vært utfordret hele tiden til å se brukernes potensiale, og til å få fram det potensialet. - De andre utdanningsstedene, hvem er gode på hva? - Jeg forbinder relasjonsarbeid med HVL Sogndal og helsekompetanse med USN Porsgrunn. Av de andre utdanningsstedene var Porsgrunn aktuelt. Men jeg bodde allerede i Oslo, og det var praktisk å fortsette å bo her. Martine Aaby Hamnaberg (38) jobber som konraktsoppfølger i bydel Gamle Oslo i Oslo kommune, med ansvar for alle kjøpsplasser av helse og omsorgstjenester. Utdanning: utdannet ved OsloMet, deltid fra 2017-2021. Hun har også en bachelor i økonomi og offentlig virksomhet, har studert helserett og tatt utdanning i psykisk helse og kvalitetsforbedring. Jeg identifiserer meg som en OsloMet-vernepleier - OsloMet er veldig tydelige på at de vektlegger adferdsanalyse. Det har jeg tatt med meg mye av. Jeg tror ikke jeg hadde fått de samme jobbmulighetene med utdanning fra et annet sted. Foto: Siv M. Bjelland
RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3Mzgy