Merkur Grafisk AS er godkjent som svanemerket bedrift SVANEMERKET Utgiver: Vernepleierforbundet i Delta Redaktør: Ann Beate Grasdalen Redaksjon: Siv M. Bjelland William Lilleengen Wenche Emblem Merethe Hermundstad Martin Enger Kontakt oss på: redaksjon@fagbladet-vernepleieren.no Forside: Siv M. Bjelland NO - 1430 ISSN 2535-7786 Internett: fagbladet-vernepleieren.no Vernepleieren styres etter Redaktørplakaten og Vær Varsom-plakaten Design og grafisk produksjon: Merkur Grafisk AS www.merkurgrafisk.no INNHOLD 4 Kort & godt 5 Fra lederen 7 V i undersøker utdanningsstedenes ulike identiteter 13 H va blir vernepleiere med utdanning fra dere spesielt gode på? 14 Vernepleierutdanningens signaturpedagogikk 16 Betydelige forskjeller 17 F ra høgskole til universitet - mulige konsekvenser for vernepleierutdanningen 21 Når praksis og undervisning går hånd i hånd 24 Dette er høyere yrkesfaglig utdanning 26 P rosessen frem til Boka om overgangsalderen - med enkelt innhold og tegninger 30 Dette har skjedd i Vernepleierforbundet Har det mye å si hvor du har utdanningen din fra? Med dette bladet du holder i hånda er Vernepleieren inne i sitt sjette år. Vi har laget mye bra, syns jeg, og det er takket være mange engasjerte vernepleiere. Drivkraften fra folk som brenner for faget sitt, gjør det mulig for oss å lage denne publikasjonen. Vi har i egne utgaver utforsket journalsystemenes påvirkning på faget, sett utfordringer rundt både avvikshåndtering og enkeltvedtak, og mye mer. På vår nettside fagbladet-vernepleieren.no finner du alle utgivelser samlet. Et tilbakevendende tema har vært identitet. Vi har tidligere undersøkt hva som er vernepleierens unike kompetanse. Denne gangen vil vi utforske i hvilken grad identiteten henger sammen med hvor du har tatt utdanningen din. Identitetsfølelsen som vernepleier står sterkt, det er det ingen tvil om. Samtidig er det ikke sikkert at en med utdanning fra Høgskolen på Vestlandet vil kjenne seg igjen i det som blir undervist ved OsloMet. Kanskje er det nettopp dette mangfoldet som er en styrke for faget, eller risikerer vi å miste felles forståelse for hva faget handler om?
RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3Mzgy