NR 1 - 2024 VERNEPLEIEREN 25 lag av realkompetanse dersom man er 23 år eller eldre og har relevant arbeidserfaring og kompetanse tilsvarende aktuelle fag- og svennebrev. FLEKSIBLE TILBUD Fagskoledanningene varer van- ligvis i et halvt til to år på heltid. Mange utdanninger tilbys også på deltid, slik at det er lettere å kombinere studiene med jobb. Fagskolene gir fleksible tilbud, enten som stedbaserte, nettbaserte eller en kombinasjon av begge. Utdanningene gir studiepoeng som indikerer omfanget av utdanningen. Ettårige utdanninger på 60 studiepoeng gir fagskolegrad, mens toårige utdanninger på 120 studiepoeng gir høyere fagskolegrad. Mange fagskoler tilbyr også kortere videreutdanninger. Studiepoengene man får ved en fagskole, kan noen ganger gi grunnlag for fritak for enkelte emner hvis man velger å studere ved en annen fagskole, høyskole eller universitet. Det er opp til den enkelte utdanningsinstitusjonen å avgjøre hvor mye fritak man eventuelt kan få for tidligere studier, basert på hvor mye som er likt i utdanning- ene. Dersom man har oppnådd en høyere fagskolegrad har man også oppnådd generell studiekompetanse, som er opp- taksgrunnlaget for flere utdanninger på høyskoler og universitet. GRATIS UTDANNING Det finnes i dag 62 fagskoler i Norge. Fagskolene er fylkeskommunale, statlige eller private. Fagskolesektoren har et bredt tilbud av utdanninger blant annet innen helse og velferd, tekniske fag, økonomi og administrasjon, kreative fag og samferdsel. Støtten til gratis fag- skoleutdanning kommer hoved- sakelig fra offentlige midler. Fagskolene i et fylke kan søke fylkeskommunen om midler til drift av ulike utdanningstilbud. Fylkeskommunene har ansvar for å fordele midlene som er bevilget over statsbudsjettet. Mange fagskoler søker Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse (HK-dir) om utviklingsmidler til ulike prosjekter og enkelte fagskoletilbud har studentbetaling for å drifte utdanningene. AKKREDITERING Enhver fagskoleutdanning skal kvalitetssikres og akkrediteres av Nasjonalt organ for kvalitet i utdanning (NOKUT). Fagskoler kan søke om fagområdeakkreditering som gir fagskolene selv rett til å akkreditere nye studier innen det aktuelle fagområde og gjøre vesentlige endringer i de utdanningene som allerede tilbys. Fagområde- akkreditering er et kvalitetsstempel som viser til et solid fagmiljø, og at kompetanse og rutiner er på plass slik at fagskolen selv kan gjøre de vurder- ingene som NOKUT ellers gjør når de behandler søknader om akkreditering av fagskoleutdanninger. Fagskoler med fagområdeakkreditering kan dermed raskere tilby nye utdann- inger eller gjøre endringer i eksisterende utdanninger. SAMARBEID MED ARBEIDSLIVET Fagskolene har et tett samarbeid med arbeidslivet for å utvikle nye studier. Dette sikrer at utdanningene er relevante og tilpasset behovene i ulike bransjer. Et eksempel på en nyutviklet fagskoleutdanning er «Habilitering og atferdsstøtte – i tjenester til personer med utviklingshemming» hos Fagskolen Vestfold og Telemark. Dette er en modulbasert utdanning som starter opp høsten 2024. Hver modul gir 10 studiepoeng og gjennomføres over ca. 10 uker. Utdanningen er nettbasert med enkelte fysiske samlinger. Studentene må gjennomføre fire obligatoriske og to valgbare moduler for å oppnå en fagskolegrad (60 studiepoeng). Valgmulighetene gir studentene fleksibilitet og gjør det mulig for studentene å skreddersy sin fagskoleutdanning ut fra egne ønsker og behov på arbeidsplassen. Fagskolen samarbeidet tett med Sandefjord kommune og Verne- pleierforbundet Delta for å utvikle denne utdanningen, samt at en bredt sammensatt referansegruppe bidro til å kvalitetssikre utdanningen. Fagskolene samarbeider også tett med arbeidslivet gjennom fagråd. Disse rådene bidrar til å utvikle nye og videreutvikle eksisterende utdanninger. Fagrådene består vanligvis av representanter fra arbeidslivet, studenter, fagansvarlige og faglærere. Regelmessige møter i fagråd sikrer kvalitet i utdanningene og arbeidslivsrelevans gjennom tett dialog med offentlig sektor, næringsliv, arbeidsgiver- og arbeidstakerorganisasjoner, bedrifter og virksom- heter. Høyere yrkesfaglig utdanning, med yrkesrelevante og aktuelle utdanninger, skal gi arbeidstakere oppdatert og ny kompetanse. Fleksible muligheter der studentene kan kombinere utdanning med jobb, bidrar til at de kan knytte ny kunnskap direkte opp mot egen yrkespraksis. Fagskolenes praksisnære og erfaringsbaserte læringsarbeid, samt tett opp- følging, gir studentene gode muligheter for å fullføre utdanning. Dette ivaretar samfunnets krav til kompetanse og den enkeltes behov for livslang læring. n
RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3Mzgy