Vernepleieren 1-2024

NR 1 - 2024 VERNEPLEIEREN 17 KRONIKK I 2008 ble jeg ansatt som høgskolelærer på vernepleierutdanningen ved Høgskolen i Lillehammer (nå Høgskolen Inn- landet). I ryggsekken hadde jeg med meg ti års erfaring som verne- pleier i kommunale tjenester for mennesker med utviklingshemming og mennesker med andre funksjonsnedsettelser. Jeg ønsket med min kompetanse og erfaring å bidra til å danne og utdanne unge mennesker til å bli gode profesjonsutøvere og vernepleiere. Dette var i utgangspunktet en stilling som høgskolelektor, men jeg fikk stillingen på grunn av min relevante erfaring fra praksisfeltet, med et krav om å ta en master i nær framtid. Master i helse og sosialfaglig arbeid med barn og unge ble fullført, og jeg gikk over i over i en stilling som høgskolelektor. Kollegiatet på vernepleierutdanningen bestod av både høgskolelærere med relevant praksis- erfaring, høgskolelektorer med master, og noen med hovedfag og doktorgrad (titulert som amanuensis og førsteamanuensis). I et intervju i Uniforum (2019) snakker instituttleder Steen Steensen ved OsloMet om en akademisering av profesjonsutdanningene. Akademiseringen innebærer et krav om høyere grad av forskning inn i profesjonsutdanningene, og at de ansatte må forske mer. Og følgelig bruke mindre tid på undervisning og mindre tid på studentene. Fører dette til at undervisningen blir dårligere? Det behøver det nødvendigvis ikke å gjøre, men da må kanskje høyskolene og universitetene være oppmerksomme på hva en slik utvikling kan innebære. Fra høgskole til universitet - mulige konsekvenser for vernepleierutdanningen Akademiseringen innebærer et krav om høyere grad av forskning inn i profesjonsutdanningene. Fører dette til at undervisningen blir dårligere? Her er noen refleksjoner fra en vernepleier og tidligere høgskoleansatt. Tekst: Jan Erik Hovland, tidligere ansatt ved Høgskolen i Innlandet Foto: privat Jan Erik Hovland er vernepleier med master i helse- og sosialfaglig arbeid med barn og unge. I 12 år jobbet han som høgskole- lektor og studieprogramansvarlig ved vernepleierutdanningen på Lillehammer. I dag er han ansatt som fagutvikler i Habilitering Hadeland AS.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3Mzgy