16 VERNEPLEIEREN NR 1 - 2024 SÆRLIG FOR STUDENTER Det snakkes ofte om i miljøet til vernepleierstudenter at utdanningene på de ulike skolene er så forskjellig. Det at skolene har ulike fokusområder kan være nyttig med tanke på at vernepleiere kan bidra med ulik kunnskap, men det er samtidig litt alarmerende når personer som har tatt samme utdanning ikke har samme forståelse av hva de ulike fagfeltene handler om. For eksempel kan en vernepleierutdanning som legger stor vekt på psykisk helse og anvendt atferdsanalyse være uvurderlig i arbeidet med enkeltpersoner med spesielle behov innenfor disse områdene. På samme måte kan en utdanning som fokuserer på somatikk og omsorgspraksis være viktig for å møte behovene til de som trenger daglig støtte og pleie. Samtidig er det interessant å høre andre studenters erfaringer og kunnskap fra et emne man selv har satt av et halvt år til å studere grundig, når de kanskje bare har hatt to uker med en lett innføring i samme emne. Det er avgjørende at vernepleiere har et felles grunnlag av kunnskap og kompetanse for å sikre en høy standard på tjenestene de leverer. Når personer som har gjennomført samme utdanning ikke har en felles forståelse av grunnleggende prinsipper og praksiser innenfor feltet, kan dette føre til uheldige konsekvenser for kvaliteten på tjenestene som tilbys til de som er avhengige av deres bistand. Forskjellige fokusområder – samme tjenester Det er mange problemstillinger man møter som vernepleier, og det er ikke nødvendigvis et fasitsvar på hvordan utdanningsløpet skal legges opp. I møte med komplekse situasjoner og individuelle behov, er det ofte behov for fleksibilitet og evne til å tilpasse seg ulike kontekster og utfordringer. Det bør likevel være en felles forståelse av de viktigste aspektene som kreves for å kunne yte tjenester forsvarlig og ha tilgang til en felles kunnskapsbank. Selv om variasjon i fokusområder og undervisningsmetoder kan berike utdanningen av vernepleiere og til- rettelegge for individuell vekst, er det nødvendig at det eksisterer en kjerne av felles kunnskap og kompetanse som alle vernepleiere har. Ved å etablere og vedlikeholde en felles kunnskapsbase blant vernepleiere, kan vi sikre at tjenestene som tilbys opprettholder en forsvarlig standard og er i tråd med beste praksis. En sammenligning mellom høgskoler Jeg tok en gjennomgang av ulike høgskoler som tilbyr vernepleierutdanning og fant ut at det var betydelige forskjeller i tilnærmingen til ulike fagområder i studie- planene. En forskjell var for eksempel fokuset på anvendt atferds- analyse. Den ene høgskolen prioriterte anvendt atferdsanalyse ved å tilby to emner dedikert til dette temaet, med totalt 30 studiepoeng. Den andre høgskolen hadde ikke inkludert anvendt atferdsanalyse som et tema i sin studieplan. Det viser til at de ulike utdanningsinstitusjonene vektlegger ulike fokus. En felles standard for vernepleierutdanningen Når det ikke eksisterer en standardisert tilnærming til utdanningen, kan dette føre til variasjon i både kunnskap og ferdigheter blant nyutdannede vernepleiere. Dette kan skape uenighet eller forvirring når det gjelder beste praksis og standarder for tjenester. Det er ikke slik at man skal svartmale de ulike skolene for hva de tilbyr, eller ikke tilbyr, når det gjelder utdanningen av verne- pleiere. Hver skole har sine tilnærminger som kan være verdifulle for studentene. Imidlertid kan det være lurt å finne en felles forståelse for hva som er vesentlig for en vernepleier å ha kunnskap om. Ved å etablere et sett med felles kjernestandarder eller kompetanseområder for utdanningen av vernepleiere, kan man sikre at alle nyutdannede har en solid grunnmur av kunnskap og ferdigheter som er essensielle for å utføre jobben på en forsvarlig måte.n Betydelige forskjeller Når personer som har gjennomført samme utdanning ikke har en felles forståelse av grunnleggende prinsipper og praksiser innenfor feltet, kan dette føre til uheldige konsekvenser for kvaliteten på tjenestene som tilbys. Tekst: WILLIAM LILLEENGEN, vernepleierstudent ved OsloMet
RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3Mzgy