14 VERNEPLEIEREN NR 1 - 2024 Tenk deg at du går inn på en campus som du ikke har vært på tidligere. Du vet at her foregår det vernepleierutdanning, men også flere andre profesjonsutdanninger og disiplinfagutdanninger som sosiologi og statsvitenskap tilbys. Undervisnings- rommene er kun merket med nummer - du vet ikke hva som foregår på innersiden av dørene. Du går diskret fra rom til rom og hører etter og ser på hva som skjer. Det snakkes om saksbehandling, sosiologiske begreper, traumefokusert terapi, juridisk metode, brukermedvirkning og forskningsmetode uten at det er helt klart for deg hvilken type utdanning det er snakk om. Etter å ha besøkt flere rom, så oppdager du at i det rommet du er i akkurat nå der foregår det utmerket verne- pleierundervisning – det er helt åpenbart. Hva er det du har hørt, sett og merket deg som gjør deg sikker på at her er det vernepleier- studenter og vernepleie? Hvilken signatur har undervisningen? Bringer nye perspektiver For omtrent 20 år siden skrev amerikaneren og den pedagogiske psykologen Lee S. Shulman flere korte artikler om signaturpedagogikk (2005, 2006). Begrepet signaturpedagogikk har blitt litt kjent i noen kretser (Falk, 2006), men det er sjeldent eller aldri slik at det snakkes om Vernepleierens SignaturPedagogikk (VSP). Begrepet signaturpedagogikk er interessant fordi det peker på sentrale elementer eller kjerner i profesjonsutdanningers undervisning i klasserom og grupperom. Og god undervisning er viktig for utviklingen av gode profesjonsutøvere. Begrepet er også godt fordi det fremstår som noe nytt som kan bringe nye perspektiver inn i spørsmålet om hva god vernepleierundervisning er – og til syvende og sist hva som er gode vernepleiere. Dermed: hva er signaturpedagogikk slik det er beskrevet av Shulman, og hva kan vernepleierens signaturpedagogikk være? Med andre ord vil jeg i teksten «bruke teori» - nemlig Shulmans enkle tekster for å belyse vernepleierundervisningen i Norge. Det hadde nok ikke amerikaneren Shulman tenkt på i 2005. Først litt om begrepet «signatur». Signatur kommer fra latinske signare og betyr grovt sett «tegn». I overført betydning innebærer en signatur å sette merke på noe. En signaturlåt forbindes sterkt med en artist – eksempelvis a-ha sin låt Take on me fra 1985. Vernepleierens signaturpedagogikk bør derfor raskt kunne kjennes igjen; her er fire generelle kjennetegn inspirert av Shulman. Fire kjennetegn Det første kjennetegnet er at pedagogikken er gjennomgående – den finnes eksempelvis på alle årene i studiet innenfor en utdanning. Ideelt sett er VSP også å finne på tvers av utdanningene i Norge, men det krever en enighet som kan være vanskelig å oppnå. Det andre kjennetegnet er at VSP skaper rutiner hos profesjonsutøverne (se eksempelvis Sjekklisten som er et eksempel på en rutine; Løkke & Salthe, 2012; Løkke & Dechsling, 2023). Det finnes noen rutiner eller fremgangsmåter som er aktuelle i KRONIKK Vernepleierutdanningens signaturpedagogikk Begrepet signaturpedagogikk kan bringe nye perspektiver inn i spørsmålet om hva god vernepleierundervisning er – og til syvende og sist hva som er gode vernepleiere. Tekst: Jon A. Løkke, Løkke Atferdsløsninger ANS Foto: Siri Øverland Eriksen
RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3Mzgy