10 VERNEPLEIEREN NR 1 - 2024 - Hva var motivasjonen for å velge å studere vernepleie? - Min motivasjon har i grunn alltid vært eldre personer med demens og personlighetsforstyrrelser. Men også utfordringer på private områder, med en helt annen aldersgruppe. Spesielt den sosiale biten i forhold til atferdsanalyse og miljøterapi syns jeg var spennende å lære noe om. - Hvorfor søkte du deg til Oslo met? - Det var nettopp på grunn av fokusområdet atferdsanalyse, og at det var tilbud om deltidsutdanning. Det hadde vært en økonomisk utfordring å studere på fulltid, for min del. - Hva tror du utdannings- stedet har å si for vernepleieridentiteten? - Studentene sitt syn på utøvelsen av yrket vil nødvendigvis bli preget av hva utdanningsstedet legger vekt på. Ja, jeg er vernepleier, men den røde tråden i utdanningen har vært atferdsanalyse, noe jeg ønsket å lære mer om, og som jeg hadde behov for i min yrkesutøvelse. – Vet du hva som kjennetegner de ulike utdanningsstedene? – Det har jeg ikke noen oversikt over, og har aldri hatt interesse for heller. Men under samtaler med en vernepleier som tok utdanningen et annet sted enn meg kom det jo tydelig fram at læreplanen var en del avvikende og emneområdene annerledes. Jeg ser det som både en fordel og en ulempe at utdanningsstedene setter forskjellig fokus. Du skal lære om helhetlig vurdering på individ- og systemnivå, men under utdanningen skraper du bare på overflaten fordi studie- tiden ikke strekker til. Så jeg var fornøyd med at vi hadde en rød tråd gjennom utdanningen, og at temaene ikke var enda mer spredt. – Hva slags vernepleier blir du utfra hvilket utdanningssted du har studert ved? – Godt spørsmål. Jeg fant faglig forankring i det jeg var interessert i fra før, og kanskje fikk jeg også bekreftelse på det jeg allerede gjorde i min yrkesutøvelse. Det var nesten som om synet ble skarpere med nye briller på. Samtidig tenker jeg at en utdanning er bare starten av læringen, så hva slags vernepleier du blir er avhengig av hvem du er. - I hvilken grad er studentene bevisst hvor de velger å søke seg inn, tror du? - Det er jeg usikker på. Mitt valg var bevisst utfra mine interesseområder på jobb, og også egeninteresse. Det er mulig at jeg hadde valgt annerledes om verne- pleie hadde vært førstegangsutdanningen min, men det var det ikke. Samtidig tenker jeg også at den geografiske plasseringen av utdanningsstedet spiller en rolle for hvor studenter søker seg inn, og også i hvilken fase av livet du befinner deg i. Kan være en fordel at utdanningsstedene er litt forskjellige En kollega på sykehjemmet tipset henne om vernepleierutdanningen. – Jeg hadde på forhånd ingen anelse om hva en vernepleier var. Diana Störtebecker (42) bor i Sandefjord kommune og jobber for tiden på et helsehus i en kortidsavdeling med hovedfokus på kognitiv svikt. Utdanning: Hun har tatt vernepleierutdanning ved OsloMet, i Sandvika, på deltid over fire år. Bakgrunn: Hjelpepleier på sykehjem. Hun startet i 2016 å studere som 34-åring, og ble ferdig 2020. Foto: privat
RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3Mzgy