6 VERNEPLEIEREN NR 1 - 2023 Like før påske ba vi dere svare på noen spørsmål rundt avvikshåndtering. Her er en oppsummering av tilbakemeldingene vi fikk. Rundt tre hundre vernepleiere svarte, fra hele landet innenfor hele spekteret av tjenester. Nesten halvparten jobber med tilrettelagte tjenester i bolig. TEMA: AVVIKSHÅNDTERING n «En kan skrive avvik til en blir grønn, men det blir ikke tatt tak i» FRYKT FOR GJENGJELDELSE Urovekkende mange har delt direkte negative erfaringer med oss. At man blir møtt med kritikk eller ikke blir tatt på alvor. Særlig når det gjelder situasjoner der vold og trusler oppstår, melder flere at de lett selv kan havne under kritisk søkelys og bli anklaget for å ikke ha klart å avverge situasjonen. AVVIK ENDRES PÅ Noen har opplevd seg motarbeidet. De har erfart at innmeldte avvik blir endret på, eller at melderens forståelse av situasjonen blir satt spørsmål ved. Og kanskje enda verre, at det å melde fra kan slå tilbake mot en selv. DOBBELTKOMMUNIKASJON Enkelte gir uttrykk for en dobbeltkommunikasjon fra ledelsens side. Der det rent prinsipielt oppfordres til å skrive avvik, men i praksis blir de tatt imot på en lite tilfredsstillende måte. Behandlingen kan bli feid under teppet, eller tolket som kritikk av ledelsen. «Hvorfor stod du der? Burde du ikke heller … Det er ingen god følelse å føle seg personlig ansvarlig for ting som skjer uavhengig av person.» «Ledelsen ønsker ikke at det meldes avvik, da det avdekker mangler ved tjeneste- tilbudet.» «Det er en slags dobbeltkommunikasjon i tjenesten, der det blir sagt at vi skal gjøre det, men når det blir gjort, oppleves det upopulært.»
RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3Mzgy