TEMA: JOURNALSYSTEMER NR 1 - 2022 VERNEPLEIEREN 9 n langt færre personer med utviklingshemming som mottar tjenester, enn antallet som mottar sykehjemstjenester. - Det er kult at en så liten aktør som Omhu leverer så bra, mener Wenche. Hun tror de største leverandørene av journalsystemer innen omsorg oppfatter deres felt som for lite. - Vi blir for uinteressante, så de satser ikke på det, tror Wenche. Dette er tjenester til personer med spesielle behov. Vi snakker 2-1 bemanning, seks skift og et like stort budsjett som et sykehjem med 20 personer og livsløpsperspektiv. Til orientering bruker Oslo kommune 2,7 milliarder årlig på tjenester til personer med utviklingshemming, ifølge Steinar. For eksempel kan en bolig med seks beboere ha et like stort budsjett som et sykehjem med flere titalls pasienter eller beboere. - Men her tror jeg Omhu ligger litt i forkant, blant annet med individuelt tilpassede og deltakende muligheter innbakt i journalsystemet, sier han. - Hva har dere lært av denne anbudsprosessen? - Vi har speilet på kvalitet og hva de kan utvikle for oss. Vi har spilt ball med leverandøren på hva som er vår egenart i tjenestene. I hele prosessen har det vært gjensidighet, sier Steinar. Vernepleierens erfaringer Vernepleier og miljøterapeut Beate Hagen jobber på Rød avdeling i Radarveien. Kravene ble konkretisert i form av en liste: • Lett for alle å ta systemet i bruk • Brukervennlighet for både ansatte, brukere og pårørende • Lett å logge seg på • Enkelt å forstå og bruke • Radarveiens egne mål- og tiltaksplaner • Legemiddeladministrering • Journalplikt (et dokumentasjonssystem er mer enn et journalsystem) På bakgrunn av dette ble det laget en kravspekk, som ble lagt ut på en offentlig anbudsportal. «Vi lærte at vi må være tydeligere og stille klare spørsmål om hva vi trenger og hva skal vi ha» Fagkonsulent Wenche Emblem Vernepleier og miljøterapeut Beate Hagen.
RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3Mzgy