Vernepleieren 1-2022

20 VERNEPLEIEREN NR 1 - 2022 KRONIKK Forskriften er hjemlet i helsepersonelloven kapittel 8. Det store spørsmålet så langt, er hvordan skal en tolke føringene fra sentralt hold? For å finne mer konkrete føringer til krav om dokumentasjon må en se i andre sentrale føringer. Helsedirektoratet (2016) slår fast i «veilederen for saksbehandling» at det er nødvendig med en viss skriftliggjøring av informasjon med bakgrunn i HOL §§ 3-1 og 4-2, som tidligere beskrevet over. I tillegg har Helsedirektoratet (2016) brukt HOL § 4-1 «Forsvarlighet» som et argument for dokumentasjon, ved at det etter bokstav a skal tjenestene gis helhetlig og være koordinerte. På bakgrunn av det mener Helsedirektoratet at «kommunen må utarbeide rutiner for dokumentasjon, slik at relevante og nødvendige opplysninger om pasienten/brukeren og tjenesteytingen til den enkelte blir nedfelt på en forsvarlig måte» (Helsedirektoratet, 2016. S 74). I 2016 ble det foretatt et landsomfattende tilsyn av helse- og omsorgstjenester til personer med utviklingshemming. I 2017 kom det en oppsummerende rapport fra helsetilsynet «Det gjelder livet». Av 57 kommuner ble det funnet avvik i 45 kommuner, til dels alvorlig svikt i tjenestetilbudet. Tilsynet gjaldt mennesker over 18 år med utviklingshemning og om de fikk forsvarlige tjenester ved at kommunen driver systematisk styring. Blant annet var det store mangler i dokumentasjon (Helsetilsynet, 2017). Kommunene blir oppfordret til å bruke rapporten for å dekke mangler i sin praksis. I tilsynsrapporten finner en tydelige føringer til dokumentasjon og hva en skal dokumentere og for hvem. «Skriftlig dokumentasjon fungerer som et nødvendig «lim» for å skape sammenheng i tjenesteytingen fra dag til dag, for å sikre at alle som trenger det lett kan finne ut hva oppgavene går ut på og hvordan de skal utføres, og for at det skal være mulig å følge utviklingen til den enkelte over tid og evaluere tilbudet underveis». (Helsetilsynet, 2017. S 14). Videre konkluderer tilsynet med «at den faglige tilnærmingen i tjenesteytingen til mennesker med utLEGEMIDDELADMINISTRERING TIDSFORBRUK KOMPETANSEKRAV HJELPEMIDLER FREKVENSREGISTRERING HANDLINGSKJEDER ATFERDSREGISTRERING

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3Mzgy