Vernepleieren 1-2020

10 VERNEPLEIEREN NR 1 - 2020 Bruker faget mye De opplever at de virkelig får brukt faget og utdannelsen i skolen. – Det er spennende å jobbe i skolen fordi man må tenke krea- tivt både i forhold til hvordan det enkelte barnet lærer best og hva slags metode man skal benytte i opplæringen. Veldig ofte må man lage alt opplæringsmateriell selv, fordi vanlige lærebøker ikke kan brukes, sier Else. – Den er fint å få følge utvik- lingen og se de små forskjellene, nye ord og lyder som kommer. Det gir meg mye glede, sier Jørgen. Liker å veilede For å bli ansatt i en undervis- ningsstilling i skolen, må du ha lærerutdanning. Vernepleiere har i utgangspunktet ikke pedagogisk ansvar. Både Else og Jørgen mener at vernepleiere burde fått det. – En vernepleier er bedre ut- rustet til å gjøre denne jobben enn en allmennlærer, mener Jørgen. Han ser at vernepleiere lett blir brukt som assistenter i skolen. De får da andre oppgaver og mindre mulighet til å bidra med sin spesialkompetanse. Han ønsker at skolene bruker verne- pleierne mer som en forlenget arm av pedagogisk-psykologisk tjeneste og som en friere ressurs. - Ønsket om elevmedvirkning og livskvalitet styrer hvordan jeg tenker og hvordan jeg gjør jobben min, sier Else Sjøblom Robbestad.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3Mzgy